09. 06. 2020

Jak vznikl Travelight, nová identita a budoucí plány

David Hotař
Úvodní stránka firmy Gramino s logem v pozadí postavený ultralehký stan v přírodě

Bylo to krátce po střední, kdy začala naše éra lovu levných letenek a stopařských výprav. Dlouhé večery na cestách jsme často zabíjeli přemýšlením o vlastních cestovatelských vychytávkách, které by naše počínání zpříjemnily. Hledali jsme způsoby jak naše poznatky, zážitky a zkušenosti z cest předat dál. Po pár tisících kilometrech začala adrenalinová jízda z nepředpovídatelného dobrodružství ubírat na intenzitě a my začali přemýšlet, co dál.

Jak jsme vznikli?

Zlomový okamžik přišel na naší cestě napříč Sardinií, kdy se náš plán o dvanáctidenní pohodové výpravě změnil v těžkopádné trápení s 20 kilovými batohy. Dnes se tomu smějeme, ale nabalili jsme si třeba 4 kilový slackline set. No co, každá zkušenost dobrá. Od té doby jsme začali seriózně přemýšlet, jak naši výbavu odlehčit a jak upustit od zbytečností. Poprvé jsme se setkali s pojmem ultralight backpacking. Následující pěší výpravy jsme už podnikli s podstatně menším kalibrem a řekl bych, že naše cesty začaly nabírat úplně jiných rozměrů. Krátce na to jsme měli jasno, čemu se v následujících letech chceme věnovat.

Když pak přišla myšlenka projektu, který by se ultralight backpacking (cestování na lehko) zaměřoval, a který by skloubil naši zábavu s prací, dlouho jsme neváhali. A tak 1. února 2017 vznikl Travelight (dnes už Gramino). Díky mým předchozím zkušenostem z digitální agentury devx, jsme byli schopni vydat první verzi webových stránek poměrně rychle. Začátky rozhodně nebyly učebnicové. To, že se David pár týdnů po založení firmy odstěhoval na půl roku do Portugalska, mi dnes nahání husí kůži. Asi měsíc od spuštění přišla první objednávka, pak další a další… no a po chvíli jsme věděli, že rychle splácaná verze e-shopu nám nebude stačit. Koncem roku jsme začali připravovat novou a objížděli cestovatelské kluby s naším vyprávěním o přechodu Islandu.

Lidé sedící v sále a sledující přednášku o ultralehkém vybavení, názorná ukázka na plátně
Více o našem přechodu si můžete přečíst v <a rel=noreferrer noopener href=httpswwwidnesczcestovanikolem svetarozhovor david hotar cestovani prechod islandA180326 155110 kolem sveta job target= blank>článku na Idnescz<a>

Následující rok jsme spustili druhou verzi webových stránek. Poučili se ze svých začátků a aplikovali cenný feedback zákazníků a přátel. Pustili jsme se do článků o cestování a vydali několik psaných rozhovorů. David pak vyrazil na dvouměsíční sólo přechod Karpatského oblouku a koncem roku znovu obrážel všelijaké podniky. Rok a půl po založení jsme si uvědomili, že pro nás Travelight znamená už něco víc. Chtěli jsme budovat dlouhodobý projekt a naše ambice začaly růst.

Druhá verze webu se kterou jsme dva roky fungovali

Druhá verze webu nám sloužila dobré dva roky. Dokázali jsme na ni vyrůst a získat spoustu spokojených zákazníků. Stále nám ale něco chybělo. Jako bychom neměli žádnou tvář, nebo nedokázali naším zákazníkům říct, kdo jsme. To jsme chtěli změnit. Začali jsme skládat naši představu o nové identitě a e-shopu pro následujících několik let. Aby to fakt stálo za to, rozhodli jsme se přizvat třetí stranu.

Jaké jsme měli požadavky?

Měsíc jsme se rozhodovali, koho na tento úkol vybereme. Nakonec jsme vsadili na designérskou agenturu Blackfish. Tu založil rok zpátky náš dobrý kamarád, v kterého jsme měli důvěru. Přesvědčeni o schopnostech mladého a agilního týmu jsme dali dohromady zadání.

Došli jsme k začátku jakéhosi kreativního procesu a začali si pokládat otázky jako: 

  • Proč vznikl Travelight?
  • Jakou přidanou hodnotu přinášíme návštěvníkům/zákazníkům?
  • Jaké hodnoty (pracovní, morální) chceme prezentovat?
  • Co má nová identita vystihovat?
  • Jakou máme vizi a cíle?

Nebudu tady sepisovat elaborát z marketingové komunikace, ale jen vypíchnu to nejdůležitější, co jsme se snažili předat klukům pro pochopení nás a naší znáčky.

Cestování, turistika a pobyt v přírodě byly pro nás vždycky otázkou relaxace a mentálního uklidnění. Zároveň ale taky způsob k překonávání osobních výzev a prožití nezapomenutelných zážitků. Koncept ultralightu pak do všeho zapadl, jak se lidově říká, jako prdel na hrnec. Otevřel nám dveře k větším dobrodružstvím a prohloubil radost z těch menších. Proto chceme náš obchod zaměřovat výhradně na ultralehké vybavení a tvořit obsah s tím související – co a proč si sbalit, kde vyrazit, jak se chovat v přírodě, apod. Jsme ti, co na vlastní kůži testují, co funguje a co ne. Dáme si na čas s tvorbou produktových popisků a fotografií, aby naši zákazníci vždy věděli, do čeho jdou. Chceme se potkávat a propojovat s nadšenci, kteří jsou stejně laděni a prostřednictvím webu utvářet komunitu nadšených hikerů.

Jak celý proces probíhal?

Nebylo to na druhý den a nebylo to za měsíc. Proběhlo mnoho diskuzí, námětů a probdělých nocí. Po zhruba šesti návrzích, jsme se rozhodli jít směrem vrstevnic. Jednoduchý prvek, který dokáže říct mnoho. A právě ony často určují směr a říkají, kudy cesta vede a kudy ne.

Jak vznikl Gramino, inspirováno krajinou Lysé hory.

Druhým prvkem, který odrážíme v logu, je náš původ. Pocházíme z východních končin České republiky, z Třince. Z východu a jihu nás obklopují hřebeny Beskyd. Věříme, že právě tyto hory mají z velké části vliv na náš pozitivní vztah k přírodě. Jsou naším stabilním zázemím pro spontánní výlety a nejčastějším místem, kde si vyrážíme vyčistit hlavu. Jsou něco, čeho bychom jen stěží dokázali vzdát. Finální verze pak na sebe nenechala dlouho čekat. Za použití vrstevnic Lysé hory, která je nejvyšší horou Moravskoslezských Beskyd, jsme vytvořili unikátní logotyp.

Symbol značky Travelitht - mapa Lysé hory, hora a slunce.

Primární barvu jsme neměnili. Oranžová pro nás znázorňuje dvě věci, které nás na spaní v přírodě tak baví — atmosféra západu a východu slunce. K té jsme přidali jen tmavě zelenou, která je charakteristická pro jehličnaté stromy, jež tvoří asi tři čtvrtiny všech stromů v českých lesích. Kombinace těchto barev nás baví a věříme, že se našim zákazníkům takto dokážeme snáz vrýt do paměti.

Po úspěšné volbě symbolu, začal boj s fontem, který by ho doplnil. Patkové, bezpatkové, kondenzované? Všechno malým nebo capslockem? Po dlouhých úvahách jsme nakonec zvolili hravější patkové a oproti strohému bezpatkovému. Rozhodně nelitujeme.

Čtyři barevné varianty loga travelight

Co říkáte na výsledek?

První i druhá verze stránek nám v součtu zabrala asi stejně času jako teď třetí, kterou jsme před dvěma týdny spustili. K identitě jsme dostali i logomanuál, klidě si ho prohlédněte celý. Pokud si uděláte čas, budeme rádi když nám napíšete na info@gramino.cz nebo kdekoliv jinde, co si o novém brandu myslíte.

Co plánujeme dále?

Dokážeme rozebrat produkt do každičkého detailu, říct vám o něm o věci, které sám výrobce neví nebo neříká, ale nač nám to je, když se o tom nikdo nedozví? Chceme se dostat mezi ty správné lidi, ale taky oslovit ty, jež o odlehčování vybavení teprve uvažují nebo hledají cestu.

Rozšíření nabídky

V některých důležitých produktových kategorií to u nás zeje prázdnotou, víme o tom. Aktivně už ale testujeme pár nových kousků a sháníme atraktivní značky. Máte se na co těšit!

Vlastní videorecenze

Jedno video vydá nad tisíc slov. Sami si ceníme, když nakupujeme on-line a nemůžeme si na produkt sáhnout, jakéhokoliv videa. Chceme se pustit do pravidelných video představení produktů z našeho obchodu.

Více autorů, více obsahu

Plánujeme se mnohem více položit do tvorby obsahu našeho blogu. Už teď ale cítíme, že postupně dosahujeme hranic našich kapacit. Pokud na to budeme sami, tvořit kvalitní a zajímavý obsah nebudeme stíhat s takovou pravidelností jako bychom chtěli. Proto, pokud cítíte, že bychom mohli být na stejné vlně, jste kreativní, máte za sebou nějakou zajímavou cestu nebo vás napadá jiný způsob jak spojit síly, neváhejte se nám ozvat na některém z kontaktů.

Za travelight David Hotař (autor článku) a David Czempka

Komentáře

Další články

Přejít na blog

×