Jak odlehčit batoh? 7 tipů jak efektivně redukovat váhu

Co takhle namísto 60 litrové krosny něco, co spíše připomíná školní batoh? Pokud jednou zažijete volnost lehoučkého batohu, těžko se budete chtít vracet ke starému. Dostat váhu vybavení na příjemných 7-8 kg není žádná věda. Jak jsme již zmiňovali v článku o výhodách turistiky na lehko, odlehčování není pouze o výbavě, ale také o učení se novým technikám a poznávání vlastních potřeb. Sepsali jsme pro vás 7 tipů jak redukovat váhu batohu, některé lze aplikovat hned, jiné zaberou trochu času, proto je dobré začít co nejdřív.

1

Začněte s tvorbou gearlistu

Připravte si váhu (třeba kuchyňskou) a pusťte se do práce. Veškeré vybavení si zvažte. Hmotnosti předmětů si zapište do seznamu vybavení (gearlistu). Doporučujeme na to online aplikaci Lighterpack nebo Geargrams, poslouží ale taky excelovská tabulka nebo kus papíru. Možná to zní trochu nedrovsky, ale bez realné představy, kolik co váží, to nepůjde. Pak můžete přemýšlet nad tím, jestli daný předmět skutečně potřebujete, případně hledat alternativu.

Když mluvíme o hmotnosti vybavení, máme na mysli tz. hmotnost základní výbavy (Base Weight). Do té se nezapočítávají spotřebovatelné věci (jídlo, voda, palivo na vaření) a oblečení, které budete mí nejčastěji na sobě.

2

Věnujte čas přípravě

Vybavení: Nejlehčí je přece to, co necháte doma. (A nic to nestojí!) Pokud si dobře nastudujete předpověď počasí, možná se ušetříte tahání oblečení na víc nebo zjistíte, že stan můžete nechat doma a zvládnete to pod širákem nebo s lehkým tarpem.

Jídlo: Zjistěte si, zda musíte mít jídlo na celou dobu nebo je možné si po cestě zásoby doplnit v obchůdcích/supepmarketech, případně si dát něco teplého na horské chatě. Většinou máme 750-1000 g jídla na den s kalorickou hodnotou cca 2500-4000 podle délky cesty, náročnosti, počasí. Vybírejte si jídlo, které se jen tak nezkazí, je skladné, lehké, jednoduché na přípravu, výživné a kaloricky bohaté (vymrazovaná strava, oříšky, sušené ovoce, černá čokoláda, arašídové máslo, sušené maso, olivový olej, tortily, proteinové a ostatní tyčinky,…). Nenoste věci v plechovkách nebo těžkých obalech, ale přebalte si je do vlastních sáčků či ziplocků.

Voda: Pokud si dobře nastudujete trasu a vyhnete se tomu, že budete míje vodní zroje s plnými láhvemi. Většinou nemusíte tahat vodu na celý den. V naší krajině se málokdy stane, že v průběhu dne nenarazíte alespoň na nějaký potůček. Pokud svou výbavu rozšíříte o vodní filtr, vystačíte si 1-2 litry vody.

3

Používejte multifunkční vybavení

Pokud dokážete jedné věci přiřadit více využití a jinou tím vyřadit, je to výhra. Trowel (toaletní lopatka) lze použít jako kolík, jeden tak můžete nechat doma. (Nebo opačně, kopání jámy na bobek ale s kolíky není to ono.) Tarp-pončo vám poslouží jako pláštěnka (pro vás a batoh) a celta (přístřeší), pro stavbu navíc můžete využít trekové hole. Některé ultralehké batohy zase umožňují vložit karimatku místo zádového panelu. Karimatku si dát pod trup, pod nohy si dát batoh a přebytečné věci. Bandana (tunelový šátek) vám chladném počasí poslouží namísto čepice, v teplejším počasí jako pokrývka hlavy a krku proti slunci, lze použít i jakou utěrku na nádobí, apod.

4

Náhraďte těžké vybavení – zaměřte se na velkou trojku

V Ultralight slangu je velkou trojkou (Big Three) myšlen batoh, spacák a přístřeší. Často se zde počítá i karimatka (potom je to velká čtyřka). Jedná o se ty nějtěžší předměty vašeho gearlistu, jejichž náhradou ušetříte i několi kilogramů.

Čím lehčí vybavení, tím bude pochopitelně dražší (náročnější na výrobu, nákladnější materiály). Vaši aktuální výbavu nemusíte měnit hned, jakmile doslouží, nahraďte ji lehčí. Pořízení si celé velké čtyřky najednou je poměrně nákladné a je lepší si to rozložit v průběhu času. Pokud máte hodně omezený rozpočet, zkuste projít naše výprodeje nebo bazary vybavení.

V rozhodování co si pořídit jako první, vám možná pomůže, když se na to podíváte trochu matematicky a přepočítáte si úsporu váhy na náklady. Příklad: mám batoh s váhou 2 020 g a chci batoh s váhou 980 g za 2190 Kč. Úspora váhy je celkem 1 040 g, tedy 1 ušetřený gram mě stojí 2,1 Kč. V případě meších a lehčí předmětu se pak tento poměr značně zhoršuje, proto je nejvýhodnější zaměřit se na ty nejtěžší věci.

5

Zkoušejte, analyzujte a učte se

Po návratu z výletu popřemýšlejte nad tím, zda můžete něco příště nechat doma nebo vám naopak něco chybělo. Kromě lékárničky (případně opravné sady) byste měli ideálně využít vše. Učení se novým technikám a poznávání vlastních potřeb je něco, čeho se u chození na lehko nevyhnete. Můžete půlku věcí nechat doma a pořídit si super lehkou výbavu, tím ale bez určitých zkušeností pravděpodobně ohrozíte svou bezpečnost nebo komfort. Naučit se fungovat s méně věcmi chce trochu cviku. Sledujte náš bloh pro ty nejžhavější tipy.

6

Další rychlé tipy

Používejte balení adekvátní k délce cesty. Na víkendový přechod nepotřebujete velkou tubu pasty, celou roli toaletního papíru a láhev opalovacího krému. Mála cestovní balení jsou často drahá, proto je lepší mít doma velké a na cesty si doplňovat ty malé.

Několik let zpátky jsme se smáli těm, kteří používali trekové hole. Po našem prvním delším přechodu už bez nich vůbec nevyrážíme. Trekové hole vám reálně pomůžou urazit denně více kilometrů. Přenesou trochu té zátěž z nohou do ostatních částí těla a lépe s nimi udržujete tempo. Navíc je můžete použít ke stavbě své tarpu.

S nižším nákladem na zádech můžete (pokud to terén dovolí) nahradit těžké pohorky lehkou obuví pro trailový běh. Říká se, že 1 kg na chodidlech vás unavuje stejně jako 5 kg na zádech. Nehledě na přesnosti, mnohem snazší a příjemnější bude 30 km v trailovkách než v pohorkách. Bota se lépe přizpůsobí noze a díky síťovým odvětráváním může dýchat. Pro většinu chodců v trailovkách jsou puchýře již minulostí.

Pokud vyrážíte ve více lidech, domluvte se na vybavení, které můžete sdílet a hmotnost si rozdělte. Ve třech lidech si postačíte s jedním vařičem. Zatím co jeden vaří, druhý si připraví spaní. Pokud máte stan pro více lidí, jeden může nést tropiku, druhý ložnice, třetí tyče. Sdílet se dá třeba taky Throwel (toaletní lopatka), filtr na vodu a nůž.

Pokud máte hodně omezený rozpočet a jste zruční, můžete se pustit do výroby vlastního vybavení. Je to nepopsatelný pocit, dokázat si vyrobit něco, co skutečně funguje. Téměř každý by měl zvládnout vyrobit si vařič na tekutý líh s plechovky. (Odkaz na článek o vaření na tekutém líhu) Další level by pak mohl být batoh nebo třeba tarp.

Naučte se fungovat se dvěma páry spodního prádla a ponožek. Jeden máte na sobě a druhý už vypraný sušíte na batohu. 🙂

Na své cesty si vybírejte oblečení z vhodných materiálů: syntetické materiály (lehké a rychleschnoucí), merino vlna (přírodní antibakteriální funkce, skvělý poměr hmotnost/výkon), peří (nejlepší tepelně izolační materiál). Správné volba oblečení vám umožní vzít si méně kusů a je lehčí.

Žádné duplicitní věci. Na co potřebujete mít hrnec a k tomu malý plecháček? Po jídle si kávu můžete udělat i v hrnci. Pokud máte nějaké věci, které plní stejnou funkci, nechte je doma.

Pokud to je v dané lokaci možné, můžete vařit na ohni nebo na dřívkáči. Palivo si nemusíte tahat, leží totiž všude kolem vás.

7

Pro ty, co to berou fakt važně

Zvykněte si nevařit vůbec. Nechte kompletní set na vaření doma. Sami na krátké víkendové přechody vaření vůbec nebereme.

Několikrát si prohlédněte každý předmět z vaší výbavy a odšroubujte, oddělejte nebo odstřihněte zbytečnosti. Zbavte se nepotřebných částí vybavení a upravte si jej dle potřeby.

Začněte používat zkrácenou karimatku. V případě nafukovaček nebo samonafukovač si můžete rovnou pořídit zkrácenou verzi nejčastěji označené jako velikost S. Ta má délku 120 cm. Je dostatečně dlouhá, aby se na ní vlezl celý trup. Pod nohy si můžete dát batoh nebo přebydečné oblečení. Nebo si můžete pořídit pěnovku a zkrátit si ji na vlastní požadovanou délku.